Narodowe Centrum Filmowe działające przy
Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej udostępniło w zeszłym roku
elektroniczne wersje części swoich zbiorów wczesnych japońskich plakatów
filmowych. Wówczas zupełnie mi to umknęło, a na plakaty natknąłem się wczoraj - tradycyjnie już - szukając w Internecie całkiem innych rzeczy. Pomyślałem więc, że jest to całkiem dobra okazja do odświeżenia blogowej Galerii. Część plakatów opatrzyłem drobnym komentarzem. Grafiki są niestety w bardzo niskiej rozdzielczości, ale lepsze to niż nic.
Kwiaty Edo: Sztandar strażacki Chizome (Edo no hana: Chizome no matoi, 江戸の花 血染の纏) 1916, reż. Shōzō Makino |
Po prawej stronie tytułu zawarta jest informacja, że w filmie wystąpiła trupa Matsunosuke Onoe (Matsunosuke Onoe ippa, 尾上松之助一派).
Iwami Jūtarō (岩見重太郎) 1917, reż. Shōzō Makino |
Nazwisko Matsunosuke Onoe zawarte jest po prawej stronie tytułu. Tym razem jest już zdecydowanie większe niż w przypadku plakatu do Kwiatów Edo.
Katiusza (Kachūsha, カチューシャ) 1919, reż. Eizō Tanaka |
Kunisada Chūji (國定忠治) 1924, reż. Shōzō Makino |
Perłowa kobieta (Shinju fujin, 真珠夫人) 1927, reż. Yoshinobu Ikeda |
W filmie wystąpiła Sumiko Kurishima (prywatnie żona reżysera), uznawana za pierwszą japońską kobiecą gwiazdę filmową. Jej nazwisko (栗島すみ子) zostało na plakacie wyraźnie wyeksponowane.
Majna (Kyūkanchō, 九官鳥) 1927, reż. Hōtei Nomura |
Kroniki podróży Chūjiego: Ujęcie Chūjiego (Chūji tabi nikki: Goyō-hen, 忠次旅日記 御用篇) 1927, reż. Daisuke Itō |
Trzecia część trylogii poświęconej losom Chūjiego Kunisady. Podtytuł zawarty jest na policyjnych latarniach używanych podczas pościgu, które w okresie Edo opatrzone były ideogramami dla słowa goyō ( 御用), oznaczającego - w tym kontekście - nakaz podporządkowania się wyrokowi władz. Na plakacie pojawia się zarówno nazwisko gwiazdy (Denjirō Ōkōchi, 大河内傳次郎, żółty napis po prawej), jak i reżysera (Daisuke Itō, 伊藤大輔, biały napis w środku).
Tenka Taiheiki (Tenka Taiheiki, 天下太平記) 1928, reż. Hiroshi Inagaki |
Kurama Tengu (鞍馬天狗) 1928, reż. Tappei Yamaguchi |
Pierwszy film niezależnej firmy producenckiej, która założył Kanjurō Arashi (嵐寛寿郎). Założeniu wytwórni towarzyszyła zmiana imienia, aktora, który wcześniej znany był jako Chōzaburō Arashi (嵐長三郎). Nowe personalia aktora, zapisane brązowymi znakami pod jego fotografią, zostały znacząco wyeksponowane, ich rozmiar bowiem równy jest około połowie rozmiaru tytułu filmu.
Taruya Osen (樽屋おせん) 1928, reż. Eiichi Matsumoto |
Jesienią, w oknie mieszkania (Aki wa apato no mado ni, 秋はアパートの窓に) 1930, reż. Matsutarō Kawaguchi |
Kobieta o dumnym sercu (Kokoro ogoreru onna, 心驕れる女) 1930, reż. Shirō Toyoda. |
Dlaczego to zrobiła? (Nani ga kanojo o sō saseta ka, 何が彼女をそうさせたか) 1930, reż. Shigeyoshi Suzuki |
Hotta Hayato (堀田隼人) 1933, reż. Daisuke Itō |
Trzy rodziny (San Katei, 三家庭) 1934, reż. Hisatora Kumagai |
Światła Asakusy (Asakusa no hi, 浅草の灯) 1937, reż. Yasujirō Shimazu |
Źródło plakatów: strona internetowa Narodowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń